vrijdag 25 november 2016

Bruiloft op Sicilië


Het begon dit seizoen al meteen anders, een ceremonie in Sicilië op 5 mei. Ik werd een aantal maanden eerder aangeschreven door een Nederlandse of ik een priester kende die Nederlands en Italiaans sprak om een Nederland-Italiaans huwelijk in te zegenen. Ik stuurde het stel een contact door van een Nederlands-Italiaans sprekende pastoor. Maar het bruidspaar had een bijzondere wens, ze wilden in de open lucht trouwen... In Italië willen de priesters doorgaans alleen stellen IN de kerk trouwen en niet in de buitenlucht. Dus na een tijdje werd ik opnieuw benaderd, of ik iemand kende die een symbolisch huwelijk kon vieren in het Italiaans en Nederlands. Zo kwam het dat ik op 4 mei zelf overvloog vanuit Toscane naar Catania. Een fantastische ervaring om nooit meer te vergeten. Ik werd allerhartelijkst ontvangen door de Siciliaanse familie van de bruidegom en op de dag zelf reden we met zijn allen naar een open veld middenin het beschermde gebied Pantalica (UNESCO). Aangezien je er niet kon komen met een normale auto, werden we per groepje met een terreinwagen de heuvel op gebracht. Een een deel zelfs met een takelwagen. Het was even wachten op iedereen (inmiddels waren mijn schouders roodverbrand, de zon is begin mei al hardstikke fel op Sicilië, dat had ik even onderschat!). Toen we er allemaal waren, kwam de bruid eraan en kon de dubbeltalige ceremonie beginnen. Een bijzondere ervaring zowel voor mij als voor de aanwezigen. De Siciliaanse familie was erg onder de indruk van de ceremonie omdat ze zo'n soort ceremonie daar eigenlijk niet kennen (iedereen trouwt daar in de kerk).
Daarna was er een uitgebreide Siciliaanse lunch en werd het voor mij tijd om weer terug te keren naar het vliegveld aangezien ik de dag erna weer een bruiloft in Toscane op het programma had.


Geen opmerkingen: